Goda bollar!

wpid12911-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Det krävs ofta inte så mycket för att en måltid ska kännas lite speciell, lite lyxig. Just nu äter jag mycket sallader med enkel dressing. Här med gurka, rädisa, fänkål och rödlök. Lite grillad kyckling till det och så fina små yoghurtbollar som förgyller hela måltiden. Det är så trevligt att sätta kniven genom dem.

wpid12913-2016-EnKlickSmor-001.jpg

 

Jag kryddar dem med mynta, oregano och gräslöksblommor. Det känns som den perfekta sommarmaten, lite grekiskt kanske. Jag har sparat lite av yoghurtröran och ska också rulla den i några andra ingredienser, lite valnötter, kanske baconströssel eller lite nigellafrön?

Goda bollar!
 
Förberedelsetid
Tillagningstid
Total tid
 
Recept av:
Portioner: 4-7
Ingredienser
  • 150 g fullfet yoghurt 10 procent
  • 150 g smetana
  • 2 msk oregano
  • 2 msk torkad mynta
  • 1 tsk löksalt eller vanligt salt
  • peppar
  • gräslöksblommor
Instruktioner
  1. Blanda yoghurt och smetana. Lägg kaffefilter i en sil med en skål under. Lägg över yoghurtröran, täck med plastfolie och ställ in i kylen ett dygn.
  2. Dagen efter. Blanda kryddor och sprid ut på en skärbräda eller liknande. Lägg en sked yoghurtblandning i kryddröran, rulla den och forma den. Ställ in bollarna i kylen igen, en stund innan de ska ätas.
 

Godaste lchf-frukosten just nu!

wpid12904-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Det här äter jag just nu i sommarvärmen. Det verkar inte jag blir lika sugen på mina olika äggröror när det solen kommer fram. Det är ju inte första gången det händer, men jag förundras över det, hur man vill äta soppor och grytor på vintern men färsk fisk och sallader på sommaren. Jag tog i alla fall mitt fröbröd som för övrigt räcker i all evighet. Jag förvarar det i kylskåpet för säkerhets skull. Sedan gör jag en ägg och avokadosallad. Jag tog bara ett av våra mindre hönsägg, en halv avocado och en msk majonnäs och mosade med en gaffel, precis som när man gör guacamole. Jag pressade i lite citronsaft, saltade och pepprade. Hur enkelt och snabbt som helst. Mitt bästa tips för blåbärssmoothie är att lägga i några kardemummafrön. Det blir en härlig ”fika-smak” på det hela då. Frukosten ska helst avnjutas utomhus under ett äppelträd.

Känner mig rik!

wpid12894-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Det finns inget som gör att jag känner mig så rik som när jag får plocka in de första grönsakerna från trädgårdslandet. Ingen form av konsumtion kan kännas så bra. Jag drog upp några rädisor av sorten ”easter egg” för att se om de var klara vilket de mycket riktigt var. I dag har jag en del trädgårdsarbete att göra, utplantering av blomkål, omplantering av physalis och flera sådder.

wpid12890-2016-EnKlickSmor-001.jpgwpid12892-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Jag använder blasten som spenat och steker den tillsammans med egen sparris och lite lök innan jag häller på omelettsmet gjord på våra egna ägg. Fullt av persilja har vi nu och vackra gräslöksblommor äter jag till allting. Till slut blir det en måltid som nästan uteslutande kommer från vår trädgård!

wpid12891-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Besök på matfestival i Brösarp

wpid12848-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Det var fullt ös på Skånes matfestival i Brösarp i helgen. Ingen risk att bli uttråkad bland alla dess evenemang och mattält. Barnen sysselsatte sig i höet och vann priser i tävlingar. Vi provade små smakportioner och röstade på Sture Svenska Smaker som sedan också vann det Gastronomiska priset med ”skånsk sparris, svin från Karlsfält gård med tjärsirap, ramslök, brynt ostkräm & sötsyrliga senapsfrön”. Vi åkte på en fantastisk tur i en äppelkärra bland de vackra äppelodlingarna på Brösarps backar där Bröderna Lejonhjärta spelades in. Jag fick lära mig att det finns svenska äpplen ända fram till midsommar varje år. Varför säljs det då inte fler svenska äpplen i butikerna kan man fråga sig? De är mer syrliga i smaken och jag kan tänka mig att det är mindre socker än de utländska. Dessutom tas största hänsyn till miljön på dessa gårdar och man undviker miljögifter.

wpid12863-2016-EnKlickSmor-001.jpgwpid12850-2016-EnKlickSmor-001.jpgwpid12847-2016-EnKlickSmor-001.jpgwpid12870-2016-EnKlickSmor-001.jpg

TIll lunch åt vi rökt kycklinglår från Bjärefågel med Lundasparris på syrad rödkål och hemslagen ramslöksmajonnäs från Foodtrucken Casseroll som gör kvalitetsmat fri från gluten och laktos.

wpid12873-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Sure Svenska Smakers smakportionwpid12889-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Mitt bästa grönsakstips för en familj…

wpid12846-2016-EnKlickSmor-001.jpg

….är egentligen inte ett tips som rör en grönsak utan själva tillagningssättet. Numera ser jag till att någon dag i veckan laga riktigt mycket grönsaker av olika slag. Jag gör det på kvällen innan jag ska gå och lägga mig eller någon annan tidpunkt som inte är direkt i anslutning till en måltid. På så vis stressas man inte av att det tar lite tid i ugnen. Jag skär stora klyftor av färsk vitkål i skivor, delar blomkål i två eller fyra delar. Ibland tillagar jag grönsaken hel, som nedan en rotselleri.

wpid12817-2016-EnKlickSmor-001.jpgJag droppar lite olja på och kryddor, i det här fallet löksalt. Sedan ställer jag in det i ugnen på 175 grader. En medelstor rotselleri ska stå inne i minst två timmar. Färsk vitkål i klyftor kan stå inne 1 1/2 timma, lite beroende på storleken. Jag ställer in grönsakerna och glömmer bort dem i princip. Jag vill att de ska vara helt mjuka och sticker en liten vass kniv i för att kolla när de är färdiga. Sedan gör jag ett riktigt härligt smör till. Jag brynte 150 g smör tillsammans med lite vitlök här om dagen, blandade med 1 msk citronsaft och rivet citronskal. Sedan saltade jag det och pepprade. Det fick svalna och sedan vispade jag upp det. En fantastisk konsistens blir det! Vispa det väldigt löst så att det inte blir till ”smör” igen.

wpid12812-2016-EnKlickSmor-001.jpg

På det här sättet vet jag att jag och min man har goda grönsaker hela veckan. Så kan jag laga potatis till barnen och kött utan att behöva fundera över vad vi vuxna ska äta. Dessutom vill barnen för det mesta äta av våra grönsaker. Det ser ju så aptitligt ut och alla grönsaker smakar ju fantastiskt med smör.

Olika kost för män och kvinnor?

wpid1613-EnKlickSmor_2014-10-18_01.jpg

Jag läser en artikel på Mark’s daily apple. Råd till kvinnor som vill leva ”primal” och tycker onekligen det är en hel del tankeväckande observationer Mark Sisson gör. Han är alltid noga med att inte utge sig för att ha hela sanningen och är dessutom nyanserad. Egentligen är det väl ganska självklart att män och kvinnor inte ska äta som män, mindre muskelmassa, högre fettprocent, våra hormonella skillnader. Vi lever ju dock i ett land där det inte är så himla poppis att påpeka att män och kvinnor är olika. Vi använder oss dessutom av kalorimodellen och då är det ju bara ”kalori in” och ”kalori ut” som räknas. Hur hormonerna påverkas av vårt ätande kanske inte är allmänt känt, med det ett riktigt intressant område. För min del berörs jag av några punkter.

  • Mark ifrågasätter nyttan av fasta för kvinnor. Jag har det senaste året eller så slutat med längre fasta. Jag upplever att jag kan bli stressad av det och föredrar därför 16:8 5-7 ggr i veckan.
  • Betydelsen av tyngre styrketräning. Inte de små hantlarna som man kan stå och vifta med i evigheter. Det tror jag som sjukgymnast också är viktigt för att hålla sig frisk när man blir äldre. Framför allt träning lår och sätesmuskulatur.
  • Högre fettprocent är ok, speciellt om fettet är lokaliserat kring lår och rumpa. Ett six-pack är med andra ord inte önskvärt om man inte har ett särskilt syfte med det.
  • Mindre portioner än männen. Detta är något jag absolut behöver tänka på. Jag lever med en man som är 30 cm längre än mig och två pojkar som äter lika mycket mat som en vuxen människa. Jag försöker medvetet tänka på att inte jämföra mig med dem utan bara äta så mycket så att jag blir mätt.
  • Kanske kvinnor behöver lite mer kolhydrater? Jag upplever att jag behöver fylla min tallrik med mer grönsaker. Jag mår inte bra av att bara äta protein och fett med något enstaka blad spenat.

Till syvende och sist handlar det om att var och en känner efter vad som stämmer överens med den egna kroppen, men visst är det intressant att få det här perspektivet?

Fin frukost med danskt inslag!

wpid12840-2016-EnKlickSmor-001.jpg

En härligt solig dag i Köpenhamn blev det trots dyster väderleksprognos. Det är klart att man måste avsluta besöket med en runda i en dansk mataffär. Jag antar att ni som läser bloggen är matintresserade som jag och kanske njuter lika mycket av att gå runt i utländska mataffärer på semestern. Det blir inte mindre intressant bara för att det är grannlandet som ligger en timma bort från hemmet. En förpackning ”boller i karry” följde såklart med. Jag har gjort någon egen variant av det tidigare och känner att det är dags att ta upp detta recept. Det är ju bara så gott! Jag fick också med med mig en mix stenåldersbröd. Danskarna är ju mycket mer för paleo och stenålderskost än vad vi är. Jag piffade ”brödet” med nigellafrön. Det har jag jagat ett tag för jag tycker det är så vansinnigt gott. Kan användas i indisk matlagning eller som här i bröd. Det blev riktigt gott med de rostade nötterna och fröna.

wpid12844-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Jag gjorde en riktigt fin frukost till mig själv. Så får födelsedagen fortsätta lite till….

wpid12842-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Är det ett tecken på att man börjar bli gammal….

Selfie

….när man berättar på bloggen att man fyller år dagen innan ens faktiska födelsedag? Jag skyller på barnen tror jag. De pratar samtidigt som jag tänker. Var inte oroliga, jag visste att jag inte fyllde år, jag ”bara” skrev fel. Hur som helst så tackar jag för födelsedagshälsningarna på min 38-årsdag som inträffar idag. Jag sticker till Köpenhamn och äter dansk mat som jag inte har lagat själv!

Rabarber på lchf?

wpid6354-DSC_4170.jpg

Det är alltid intressant att göra en återblick och se om maten man äter förändras på något sätt. Kanske det är något man har glömt bort att man tycker om, som man kan bli inspirerad att laga igen. Under maj månad förra året experimenterade jag med rabarber. Det är ju så fantastiskt vackert och jag har så många glada barndomsminnen av det. Inlagd rabarber fungerade bra och visst kan man använda rabarber i matlagning för att ge något syra, men jag är tveksam till om man kan tillaga efterrättsrabarber utan socker eller honung med gott resultat. Dela gärna med er av era bästa recept.

wpid6506-DSC_4263.jpg

Jag provade att göra rabarbersaft till fredagsdrinken, vilket blev väldigt vackert, men kanske ändå inte något som jag rekommenderar att man tar sig besväret att göra. Då kanske man hellre ska behålla den naturliga syrligheten och använda den rå. Kanske mixa den tillsammans med sukrin och sedan hälla av saften.

wpid6419-DSC_4396.jpg

Jag gjorde också smält rabarber med sötningsmedel vilket smakade ganska bra.

wpid6337-DSC_4214.jpg

Det lutar nog mot att jag unnar mig en riktig hemlagad rabarberkaka på min födelsedag idag. Hur tänker ni kring rabarber?

Göra godis med omsorg

wpid12823-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Att köpa lösgodis i affären är oerhört billigt och enkelt. För enkelt skulle jag vilja säga. Det finns ju de som hävdar att bara man lagar all mat som man sätter i sig så äter man automatiskt nyttigt. Det kan jag inte helt och hållet skriva under på, men visst finns det en poäng med det. Att köpa bra råvaror för det första, att ta sig tiden att omvandla dessa till den färdiga produkten. Jag tror att man äter det med större andakt när man har gjort det själv.

wpid12829-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Det var inga flashigt godis jag gjorde till familjen i helgen, men det känns ändå speciellt och gott blir det naturligtvis. Jag bara köpte osaltat macadaminöt som jag fördelade i små chokladformar. Sedan hällde jag 85-procentig choklad över det.

wpid12825-2016-EnKlickSmor-001.jpgwpid12827-2016-EnKlickSmor-001.jpg

Av hundra gram choklad kunde jag dessutom toppa ett gäng jordgubbar. Jag skär av botten så att det kan stå. Då blir det mindre svinn.