Detta med fasta!

wpid2076-EnKlickSmor_2014-11-08_01.jpg

Kostdoktorn har nyligen postat en video där han talar om fem viktiga punkter för viktnedgång. På första plats hamna intermittent fasta. Det glädjer mig, då jag själv tycker att det den enskilt största faktorn för mig att hålla vikten. Jag ser den naturliga kosten som medicin. Jag ger min kropp rätt bränsle, som håller mekaniken i gott skick. Jag har i perioder varit mer strikt med kosten, med minimalt med kolhydrater eller mejerier, men eftersom det inte är en kost som jag har kunnat upprätthålla en längre tid så har jag övergivit det. Jag är framför allt intresserad av att införa livsstilsförändringar som håller hela livet. På det viset slipper jag göra val dagligen och maten bli mindre viktig.

Fastat har jag gjort sedan 2-3 år tillbaka. Jag läste om intermittent fasta på paleo-sidor där den ingår i tänket kring det ursprungliga. Det är inte många år i mänsklighetens historia som vi har ätit mellanmål. Det ter sig helt absurt att vi skulle behöva äta med 3 timmars mellanrum om man tänker på hur man har ätit historiskt. Det är naturligtvis sedan vi infört industriellt tillverkad mat med högt kolhydratsinnehåll som behovet av mellanmål har uppstått. Blodsockernivåerna fluktuerar såklart mycket med denna kost. Jag var totalt beroende av mellanmål innan jag började äta lågkolhydratskost. Jag hade en period efter andra graviditeten när jag aldrig kände mig pigg, suget fanns där hela tiden. Det var ju omöjligt att jag var hungrig, jag åt hela tiden och jag gick upp i vikt, så vad handlade det då om? När jag började med lchf försvann detta totalt. Jag kunde klara mig mycket längre utan mat och kraschade inte mellan målen.

När jag några år senare bestämde mig för att prova fasta upplevde jag initialt en stor hunger naturligtvis, men inte nödvändigtvis trötthet. Första veckan kändes det som att det skulle vara omöjligt att upprätthålla under en längre tid. Jag hade då ett ätfönster på 8 timmar och fastade 16 timmar mellan 20.00 och 12.00. Efter en vecka kom de positiva effekterna. Att inte vara beroende av mat känns som en stor frihetskänsla. Jag gick ned något kilo (tror jag, jag väger mig aldrig)  och upplevde faktiskt mindre hunger på förmiddagen än vad jag brukade när jag åt frukost. Det är alltså komplicerat. Man kan bli hungrig av att äta och känna sig mätt när man inte har ätit på 24 timmar. Det är egentligen mest intressant att tala om energinivåer.

Något som jag tycker är viktigt att påpeka är att när man börjar fasta, eller fastar en längre period än man är van vid, så kan kroppen bli stressad. Om man har höga stressnivåer kanske det därför inte är lämpligt med fasta just då.

3 comments

  1. Det är ju ur ett evolutionärt perspektiv oerhört smart att vi blir hungriga då det finns mycket mat, men känner oss nöjda då det inte finns så mycket mat. Om det vore tvärtom skulle det varit outhärdligt hemskt att vara människa under alla årtusenden då mattillgången antagligen varit lite mer ojämn. Och om det är ont om mat i perioder vore det ju riskabelt om man inte blir hungrig och passar på att lagra upp då mattillgången är god….

  2. Ett till bra inlägg! Tummen upp.
    Gjorde resan som du skriver om för typ 3 år sen. För mig var jag så fixerad vid magens mått. Det tog över handen och en lättare ätstörning uppstod. Det är lätt hänt i dagens tidsålder med magrutor över hela internet. Just stressen det kan skapa har jag stött på många gånger. Har haft en rejäl panikångest för 4 år sedan och den återkom i mindre former under just fasta, skall tillägga att kokosfett under fastan gjorde det än värre. Det sker någon form av överaktivitet. Att fasta gör precis som du säger, det är inte lika viktigt med makros, men såklart det börva liberalt för blodsockret. Nu fastar jag med måtta och går aldrig över 24 timmar. Ska påpeka att jag släppt spegeln med 80% med. :)

    1. Bra att släppa spegeln, till 100 % gör man det ju aldrig, men det är kanske inte heller så bra. Det är oerhört lätt att bli fixerad när det hela tiden handlar om magrutor, som om det vore den enda måttet på hälsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>