Träning eller inte?

wpid4811-EnKlickSmor_2015-01-25_01.jpgSå ofta i mitt yrke möter jag människor som har ett besvärligt förhållande till fysisk aktivitet. Det är de yngre som bara tränar för att få en spegelbild som lever upp till idealen. De nyblivna mammorna som antagligen för första gången har fått uppleva hur det är att vara lite rörelsehindrad, ha ont i rygg eller bäcken. De vill snabbt komma i form igen och ”bli av med” sin mage så att de inte kan anklagas för att ha släppt taget och låtit sig förfalla. Männen 40 + som har upptäckt att de är dödliga, som börjar träna för en halvmara med bristande erfarenhet och därför får överbelastningsskador.

Rörelse är inte obligatorisk idag. Vi har alla moderna faciliteter som gör det möjligt för oss att vara inaktiva. Vi måste välja om vi vill vara fysiskt aktiva. Visst kan man fortfarande designa ett liv där det blir mer eller mindre nödvändigt att röra på sig i vardagen för sin överlevnad. Vi eldar med ved t. ex. och tycker om ”tvånget” att gå ut flera gånger om dagen för att hämta ved i tunga kassar. Om man har en trädgård tvingas man troligtvis till viss ansträngning då och då för att sköta den, men de allra flesta har väldigt lite fysisk aktivitet inbyggd i vardagen.

Jag tror egentligen att vi skulle behöva förändra synen på träning helt och hållet. Vända på hela steken.

  1. För det första skulle jag önska mig att mycket träning kunde förläggas utomhus. Vinsterna med träningen blir fler i kontakten med naturen. Västerländska träningsformer bygger i stor utsträckning på att man ska bortse från kroppens signaler och köra på lite till. Visst kan man behöva öva sig på att vara disciplinerad och inte ge upp, men i det långa loppet tror jag på medveten träning. Man tjänar mycket mer på att hitta sin egen motor istället för att ha en PT som hejar på omedveten om vilka signaler min kropp sänder. Min man berättade att han hade sett reklam för ett gym – ”gratis träning i två veckor”, vilket uppriktigt förbryllade honom. All hans träning är nämligen gratis, alltid. Löpning, styrketräning på lekplatsen och spontana övningar i vardagsrummet. Det kostar inte en krona!
  2. Träna för att kunna vaddå? Träna för att lära sig en ny förmåga, en dans, tai chi, klättring eller en ny teknik för lyft på gymmet. Att över en längre tid finputsa på en färdighet är oerhört utvecklande för kroppen. Man får en känsla av kontroll när kroppen hittar ”spåret” i rörelsen.
  3. Att tävla då? Så länge man tycker det är roligt att tävla och som Mark Sisson säger, no attachement to the outcome. Att inte gräma sig över ett resultat. Att inte träna enbart för att uppnå ett visst resultat.
  4. Att gå mer, att vandra för att belasta kroppens strukturer. Skelett, muskler, brosk och bindväv mår bra att belastas. Att gå längre rundor i varierande terräng, uppleva naturen och komma in i ett meditativt flow. Gångförmågan är oerhört viktig.

Vad ska man då säga till sig själv? Varför ska man röra sig? Svaret är då kanske, för att det känns bra att använda min kropp, för att kroppen kan mycket mer än jag tror och utmaningar ger mig självförtroende. För att jag blir lugn, mer handlingskraftig och för att det minskar ångest.  För att jag kan, jag kommer inte alltid kunna hoppa och klättra, livet är kort.

6 comments

  1. Mycket bra betraktelse över naturlig träning :)

    1. Tack! Jag tycker dina inlägg om fibromyalgi och träning är väldigt bra och relevanta.

      1. Tack, vad roligt att höra. Skriver just ett inlägg nu där jag länkar till den här texten, det kommer på måndag :)

        1. Trevligt! Ser fram emot det.

  2. […] kan du läsa ett mycket bra inlägg om naturlig träning på den fina matbloggen En klick […]

  3. […] att tidigare har skrivit om träning här och här skriver jag om det något svårfångade begreppet ”play” på matkärlek. Jag läste om […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>