Träningsexperiment efter första halvlek!

wpid9710-DSC_2902.jpg

Nu har jag hållit på några dagar med mitt lilla morgonträningsexperiment. Jag insåg ganska snabbt att jag antagligen behöver fler dagar för att utvärdera, men jag tror det var viktigt för min motivation att inte ta mig an en för stor utmaning direkt. Det var någon som skrev i en kommentar att det är 21 dagar som krävs för att etablera en ny vana. Frågan är hur jag vill att min nya vana ska se ut?

Hur har jag då upplevt det? Ja, det har känts helt galet att ställa klockan för att gå upp tidigare. Jag har fått använda oerhört mycket viljestyrka för att överhuvudtaget komma upp. Jag märker att jag är oerhört noga med min sömn, för noga kanske? Det stressar mig lite att jag måste gå och lägga mig i tid för att kunna gå upp tidigare. Jag vet sedan tidigare att jag inte är en person som har höga kortisolnivåer på morgonen. Det har blivit väldigt tydligt för mig på vardagsmornarna. Jag har gått upp, blandat lite styrketräning med yoga och stretch. Efter det lilla passet har jag känt mig sömnig igen och jag hade kunnat gå och lägga mig och somna. Vid något tillfället provade jag meditation, men det fungerade inte alls då jag var alldeles för sömnig. På ett psykologisk plan har det känts positivt att veta att man har gjort sin träning. Man hinner ju inte prokrastinera om träningen är det första man gör på morgonen.

Helgträningen har känts mer självklar. Man får sova klart och starta dagen med rörelse. Jag har kunnat experimentera lite med nya övningar och har inte hållit mig till någon strikt tanke om antal repetitioner och set. Redan nu känner jag att jag skulle vilja fortsätta med helgträning på morgonen. Vi får se hur det känns om några dagar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>