Att unna sig, vad är det?

wpid11764-DSC_5996.jpg

Många brukar bli upprörda när man talar om att införa restriktioner i sin kost på något vis. Jag vet inte vad ni har varit med om, men jag har har vid några enstaka tillfällen fått några väldigt kraftiga reaktioner. Då brukar jag inte sitta och tala vitt och brett om min kost eller tvinga någon annan att äta som jag. Det enda jag brukar säga är att jag inte tror någon mår bra av att äta socker och raffinerade kolhydrater. Det kan vara tillräckligt provocerande. Att kliva ur en socialt sammanhang där det finns en färdig föreställning om vad som är nyttigt och onyttigt, att inte unna sig något utav det som man förväntas sukta efter. Faktum är att man inte blir lika ”hög” på riktig mat, som man kan bli av bakverk, bröd, pasta eller godis. Därmed inte sagt att det inte smakar lika gott. Smaken är något annat. Min erfarenhet är att smaksinnet istället blir skarpare när man inte äter väldigt aptitstimulerande mat. Vad unnar jag då mig då? För mig handlar det om något psykologiskt. Att förbereda en vacker måltid med omsorg ger mig en bra känsla. En känsla av att jag ger mig själv och min familj något. All mat som jag har odlat själv känns himla lyxig dessutom. Mitt tips till den som känner att de går miste om något med sin kost är att lägga extra mycket kärlek i en måltid. Igår gjorde jag en så fantastisk lunch till bara mig. Väldigt enkel, men så noggrant tillagad. Till maten gjorde jag dessutom en grön smoothie. Det var som att kliva in på värsta hälsorestaurangen! Because I’m worth it.

wpid11766-DSC_5987.jpg

 

Grön smoothie
 
Förberedelsetid
Tillagningstid
Total tid
 
Recept av:
Portioner: 1
Ingredienser
  • 1¼ dl vatten
  • 2 nävar manchesallad
  • ½ selleri i bitar
  • en näve blötlagd cashew
  • ½ avocado
  • lime efter smak
Instruktioner
  1. Lägg cashewnötter i blöt cirka 2 timmar. Mixa nötterna med lite av vattnet. Lägg ned en ingrediens i taget och mixa. Receptet är inte exakt så prova dig fram med ingredienserna. Tillsätt vatten om du tycker smoothien är för tjock.
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Rate this recipe: