Åtta tips inför sommarsemestern!

wpid8452-DSC_0911.jpg

Nu börjar snart sommarsemestern för flera i vårt land. Själv vet jag att när sommarsolen och värmen kommer så har jag en tendens att vilja sjunga och festa hela dagen lång, som syrsan i fabeln om myran och syrsan. Nja, inte riktigt, men jag behöver lite hjälp för att hålla mig på rätt spår och påminna mig om hur jag egentligen vill tillbringa min sommar. Här kommer några förslag på hur jag brukar resonera för att inte semestern ska bli en enda långt undantag.

  1. Rör på dig. Jag är inte så intresserad av att utföra någon regelrätt träning under sommaren. Jag ser med förundran på människor som löptränar i hettan. Däremot försöker jag aktivt välja sysselsättningar som håller mig igång. Vi brukar allt vandra någon runda med familjen till exempel. Vi cyklar till badsjön och simmar runt den. Vi använder bodyboards i vattnet och surfar på vågorna. Jag vet att jag mår mycket bättre när jag är fysiskt aktiv, trots att det är varmt ute. Lite morgonyoga i trädgården med ett kalldopp i badkaret livar också upp en slö semesterfirare.Om det blir en riktig skitsommar kan jag däremot tänka mig att springa runt i skogen liten mer. Helst i regnet.
  2. Lek. Jag är inte det minsta lekfull och har inte varit det ens som barn, men jag brukar ändå uppskatta spel och lek när jag väl ger mig in i det. Det kan vara allt från att åka vattenrutschkana till att spontant spela beachvolleyboll eller tennis.
  3. Spendera tid i naturen. Helst vill jag sova ute. Det finns inget som är så avkopplande som att befinna sig i ”vildmarken”. Inga bilar, inga affärer eller andra tecken på civilisation. Det är en riktig genväg till mindfulness utan någon som helst ansträngning. Det finns inget bättre sätt att blir närvarande och sätta saker i perspektiv. Om man har problem med sömnen kan en vecka i naturen hjälpa kroppen komma på rätt väg.
  4. Fasta. Om det nu blir lite mer ätande, mindre strikt ätande så kan fastan vara ett effektivt sätt att neutralisera. För mig är det inget konstigt. Jag märker direkt att mina 16 timmars dagliga fasta blir längre om jag har ätit mer än vad jag egentligen behövde dagen innan. Jag väntar helt enkelt med att äta tills jag blir hungrig.
  5. Planera in en strikt vecka mitt i semestern. Egentligen är det inte så kul att släppa loss för mycket. Man kan ju inte unna sig i alla oändlighet och uppnå större och större belöning. Det kommer till en punkt och sedan vänjer vi oss. Då kan det vara bra att nollställa med strikt mat.
  6. Leta efter lokal mat som passar dig. Man måste ju inte äta pasta bara för att man är i Italien eller croissant för att man är i Frankrike. Det finns ju annan lokal mat som kan ge samma tillfredställelse, om inte större. Det kan handla om goda ostar, fisk- och skaldjur, grönsaker av hög kvalitet och färska bär.
  7. Sök efter intressanta upplevelser. Vi vet att belöningssystemet går igång på god mat, kaffe och alkohol exempelvis, men det har en kortvarig effekt. Genom att besöka en vacker plats, läsa en god bok eller ta oss fram i kanot på en stilla å kan vi också påverka hjärna. Vi njuter helt enkelt. Kanske sommarsemestern har en tendens att bli lite hedonistisk. Vi kan behöva fler intressanta upplevelse och mindre av de kortvariga kickarna.
  8. Inget dåligt samvete. Om du ändå äter den där pain au chocolate, eller dricker ett glas rosé en onsdag trots att du inte skulle, grubbla inte för mycket över det. Gå vidare. Det kanske låter motsägelsefullt, men vi vet att det inte tjänar någonting till att oroa sig för mycket över det som har hänt. Det händer alla ibland. Det behöver inte betyda att det kommer gå åt skogen med hälsan. Du kan fortfarande vara hängiven din kost och livsstil. Kanske det till och med kan vara hälsosamt att inte bry sig för mycket. Jag tycker dessutom att det är lättare att komma på rätt spår igen om jag inte hänger upp mig för mycket på det.

Glad sommar!

One comment

  1. […] äter den under längre period så försvinner allt sug. Jag tänker ge mig själv en strikt vecka i sommar för att ta hand om mig själv. Kommer […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>